Een mondhygiënist is HBO gediplomeerd en volledig op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op hun vakgebied. Een mondhygiënist richt zich op preventie en mondverzorging, om zo tandbederf en tandvleesaandoeningen te voorkomen én te bestrijden. Daarnaast is het goed om te realiseren dat een goede mondhygiëne essentieel is voor het slagen van iedere tandartsbehandeling. Het verhoogt de duurzaamheid van alle behandelingen.

De waarde van een behandeling van een mondhygiënist mag niet onderschat worden. Uit diverse onderzoeken komt steeds vaker naar voren dat bacteriën en ontstekingen in de mond een heel negatief effect heeft op de algemene gezondheid.
Als u een mondhygiënist wilt bezoeken, heeft u geen verwijzing van de tandarts nodig. Uw tandarts zal wel een bezoek aan een mondhygiënist adviseren als daar de noodzaak voor is. Vanzelfsprekend zal hij of zij tijdens de periodieke controle ook het gebit reinigen, maar voor het verwijderen van hardnekkig vuil en tandsteen kunt u beter een afspraak maken met een mondhygiënist.

Het verwijderen van tandsteen
Als hardnekkig tandplak blijft zitten, zal dit verkalken en hard worden. Dit wordt tandsteen genoemd. Tandsteen wordt vaak vlak onder het tandvlees, achter de tanden en tussen de tanden aangetroffen. Deze plekken worden bij het tandenpoetsen vaak vergeten of zijn lastiger te bereiken met een tandenborstel. Een tandarts of mondhygiënist zal het tandsteen voor u kunnen verwijderen. Dit kunt u niet zelf, ook niet door goed en veelvuldig te poetsen.

Tandsteen kan zowel met de hand als machinaal verwijderd worden. De tandarts of mondhygiënist kan handmatig met behulp van een haakje het tandsteen wegkrabben, maar zal bij hardnekkig tandsteen ervoor kiezen om dit machinaal te doen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een apparaat dat ultrasone trillingen geeft waardoor het tandsteen los trilt.
Daarnaast kan een mondhygiënist uw tanden en kiezen polijsten. Met het polijsten wordt een ongewenste aanslag verwijderd en de esthetiek hersteld. Het polijsten wordt met een polijstcup en polijstpasta gedaan.

Resultaten van het verwijderen van tandsteen
Met het verwijderen van tandsteen neemt u één van de belangrijkste oorzaken van tandvleesontsteking weg. Door een goede gebitsreiniging en een goede mondhygiëne wordt het tandvlees in staat gesteld om weer te herstellen.

Combinatiebezoek aan tandarts en mondhygiënist
Om tandproblemen te voorkomen en uw gebit zo schoon mogelijk te houden, raden wij u aan om twee keer per jaar de mondhygiënist te bezoeken. U kunt deze afspraak combineren met een periodieke controle van uw gebit.
Een behandeling van de mondhygiënist is geschikt voor zowel volwassenen als kinderen. Het is verstandig om kinderen op zo’n vroeg mogelijke leeftijd het belang van goede mondhygiëne mee te geven.

Mondhygiënist bezoeken om parodontitis te voorkomen
Onze mondhygiënisten kunnen u een vakkundig advies geven over parodontitis, een tandvleesontsteking die gepaard gaat met botverlies. Als er sprake is van botverlies wordt het steunweefsel van uw tanden en kiezen aangetast. Een mondhygiënist kan u zeer goed van dienst zijn om dit proces stop te zetten, waardoor uw tanden en kiezen langer behouden kunnen blijven. Daarnaast hebben onze mondhygiënisten ook een uitgebreide kennis over bleken, orthodontie en implantologie. Zij kunnen u hier desgewenst uitgebreid over adviseren.

Wij raden een bezoek bij onze mondhygiënist aan, wanneer u last heeft van:

•         Rood en gezwollen tandvlees dat niet meer goed om uw tanden of kiezen sluit;
  •         Een vieze smaak of slechte adem;
  •         Bloedend tandvlees tijdens het poetsen;
  •         Loszittende tanden of kiezen;
  •         Vaak terugkomende gaatjes in tanden of kiezen;
  •         Veel tandplak of tandvleesontsteking tijdens een beugelbehandeling.

Verschil tussen een preventieassistente of mondhygiënist
Bij onze praktijk kunt u terecht bij zowel mondhygiënisten als preventieassistenten. Het verschil tussen mondhygiënisten en preventieassistenten is eenvoudig uit te leggen:

Een mondhygiënist richt zich voornamelijk op het voorkomen van tandvleesproblemen en gaatjes door een goede mondhygiëne. Daarnaast kunt u hier terecht voor de behandeling van tandvleesaandoeningen zoals parodontitis.

Een preventieassistent geeft voorlichting over het voorkomen van gaatjes en tandvleesontstekingen. Daarnaast behandelt een preventieassistent cliënten met eenvoudige aandoeningen.