Als het zenuwweefsel in het wortelkanaal van tanden of kiezen ontstoken raakt, kan dit hevige pijnklachten veroorzaken. Deze klachten kunnen ontstaan door onder andere tandbederf, een lekkende vulling of een harde klap op het gebit. Een wortelkanaalbehandeling is dan noodzakelijk, omdat ontstoken tandweefsel niet vanzelf kan genezen. Bij deze behandeling zal de tandarts het ontstoken weefsel weghalen. De pijnklachten zullen hierdoor snel verdwijnen.

Er worden meerdere termen voor een wortelkanaalbehandeling gebruikt. Er kan ook gesproken worden over een zenuwbehandeling of een endodontische behandeling bij het verhelpen van ontstoken tandweefsel. Dit tandweefsel zit aan de binnenkant van uw tand of kies en wordt ook wel pulpa genoemd. Als dit deel ontstoken is, wordt dit aangegeven als pulpitis. Veel mensen ervaren een vervelende pijn als dit het geval is. De tandarts zal de zenuw verwijderen om deze klachten weg te nemen. Hiermee kan ook voorkomen worden dat er een ontsteking ontstaat rondom de wortelpunt. De behandeling heeft een betere prognose als er zich nog géén bacteriën diep in het wortelkanaal hebben kunnen vestigen. De pijnklachten zullen na de behandeling snel verdwijnen.

Uitleg over wortelkanaalbehandelingen
De tandarts zal allereerst röntgenfoto’s maken van uw gebit om de situatie te bekijken, vast te stellen waar de ontsteking zit en zijn of haar constateringen uiteraard met u bespreken. Op basis hiervan wordt in samenspraak met u een behandelplan opgesteld. In de meeste gevallen zal de tandarts allereerst de tand of kies isoleren van de rest van de tanden. Daarna zal de tandarts het element open maken en de ontsteking voor u verwijderen. Uiteraard wordt het binnenste deel van het element volledig gereinigd. Als de pulpaholte en de wortelkanalen schoon zijn, worden de kanalen gevuld en de tand of kies met een vulling afgesloten.

Binnen onze praktijk maken we gebruik van een elektronische lengtebepaling om met uiterste precisie op de juiste diepte te kunnen reinigen en het wortelkanaal te kunnen vullen.

Hoe lang duurt een wortelkanaalbehandeling?
De duur van de behandeling is situatie afhankelijk en kan variëren van een half uur tot twee uur. De moeilijkheidsgraad van deze behandeling speelt hier een belangrijke rol in. Dit is afhankelijk van onder andere de locatie, het aantal kanalen en de vormgeving van de wortels.

Waar u na de behandeling rekening mee dient te houden
Het kan voorkomen dat u enkele dagen na deze behandeling wat pijnklachten zult houden. Dit is vrijwel zeker de napijn van de behandeling. Dit heeft niets te maken met het resultaat van de behandeling. Er is slechts een zeer gering risico dat een wortelkanaalbehandeling niet tot een beoogd resultaat zal leiden. Daarnaast is de kans op een nieuwe ontsteking op die plaats zeer gering. Eventuele pijnklachten kunt u verhelpen met pijnstillers zoals paracetamol en ibuprofen. Mocht u hierover vragen hebben kunt u altijd contact opnemen met onze praktijk.