Sealen is van oorsprong een Engelse term die staat voor afdekken of verzegelen. Zoals de naam al aangeeft, heeft dit een beschermende waarde. In de tandheelkunde wordt het sealen van tanden of kiezen toegepast om de elementen te beschermen tegen het infecteren door bacteriën. Tandplaque op uw tanden of kiezen kan immers een oorzaak zijn voor tandbederf (Cariës). Als de keuze wordt gemaakt om tanden of kiezen te sealen, worden de putjes en groeven in de kauwvlakken van de elementen afgedekt met een dun laagje lak of fluoride-houdend cement. Deze afdeklaag wordt ook wel sealant genoemd.
Waarom worden tanden of kiezen geseald?

Het sealen van tanden of kiezen is een preventieve behandeling om gaatjes te voorkomen. Op de kauwvlakken van de kiezen komen vaak veel diepe putjes en groeven voor. Bacteriën en voedselresten kunnen zich hier eenvoudig nestelen. Deze oneffenheden zijn vaak lastig bereikbaar bij het poetsen van het gebit. Ook het gebruik van fluoride houdende spoelmiddelen zal niet toereikend zijn.

Door de moeilijk bereikbare plekken in een gebit af te dekken met een sealant, wordt het risico op gaatjes aanzienlijk verminderd. Door deze mooi afgewerkte “deksel” kunnen bacteriën en voedselresten zich immers niet nestelen op deze plekken.

De behandeling van het afdekken van tanden en kiezen
Voordat het kauwvlak wordt afgedekt, is het vanzelfsprekend van belang dat de tand of kies zeer goed wordt gereinigd. Er mag geen vuil achterblijven op het element anders zou dit alsnog schade kunnen veroorzaken. Ook voor de hechting van het sealant is een schoon en ruw oppervlak noodzakelijk. Het reinigen gebeurt met behulp van een borsteltje en polijstpasta. Na het reinigen wordt het kauwvlak ruw gemaakt, door met een penseeltje of een spuitje een zuur aan te brengen.

Na een korte inwerktijd van 10 tot 15 seconden, wordt het zuur met water van het kauwvlak afgespoeld. De kies wordt vervolgens drooggelegd met wattenrollen. Hiermee wordt contact met speeksel voorkomen. De volgende stap is het aanbrengen van de sealant op het droge kauwvlak. Ook dit zal gebeuren met behulp van een penseeltje. Het uitharden van de sealant gebeurt met behulp van een blauwe lamp. De behandeling wordt afgerond door te controleren of de beschermlaag goed op zijn plaats zit. Sealants blijven over het algemeen jarenlang zitten.

Tanden laten sealen bij kinderen
De behandeling om tanden te laten sealen kan zowel bij kinderen als volwassenen worden uitgevoerd. Vanaf het moment dat de eerste blijvende kiezen bij uw kind zijn doorgekomen, kan er een afspraak worden gemaakt om die elementen te laten sealen. De meeste gaatjes ontstaan vaak op het moment dat de vaste kiezen beginnen door te breken. In veel gevallen is dit dan ook het beste moment om deze behandeling uit te laten voeren.